امروزه در صنعت حمل و نقل دریایی شاهد اصطلاحات متعدد و مختلفی هستیم. در این بین در این مطلب قصد داریم تا شما را با برخی از این اصطلاحات آشنا کنیم.

اهمیت یادگیری اصطلاحات رایج حمل و نقل دریایی

یکی از سوالات مهمی که همواره پرسیده می شود این است که یادگیری اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی چه اهمیتی دارد؟ به منظور پاسخ به این سوال مهم باید گفت که در صورت یادگیری اصطلاحات رایج دریانوردی شما می توانید به راحتی فرآیندهای دریانوردی را برعهده گرفته و از این طریق بتوانید اقدام به ترانزیت کالا کنید. در صورتی که به این اصطلاحات تسلط نداشته باشید ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شوید.

حمل کننده (Carrier)

یکی از اصطلاحات رایج "حمل کننده" یا "کریر" است. حمل کننده کسی است که پس از دریافت کرایه حمل، کالا یا مسافر را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کند.

اگر بخواهیم شما را به صورت کامل با اصطلاحات رایج دریانوردی حمل کننده آشنا کنیم باید گفت که امروزه حمل کننده ها در دو نوع زیر هستند:

  • حمل کننده ی عمومی  Common carrier
  • حمل کننده ی خصوصی  Private carrier

حمل کننده عمومی (Common carrier)

یکی دیگر از اصطلاحات رایج دریانوردی حمل کننده عمومی است. حمل کننده عمومی در مسیرهای تحت پوشش آگهی به ثبت رسانده و سپس کالا هر مشتری را حمل می کند. حمل کننده عمومی کسی است که مسئولیت کالا را از زمان تحویل گیری، تا تحویل نهایی، به عهده گرفته و از این طریق مسئولیت حمل کالا را برعهده می گیرند.

حمل کنندگان بدون کشتی (Non vessel owning carriers)

یکی از اصطلاحات رایج دریانوردی که ممکن است با آن مواجه شوید، حمل کننده گان بدون کشتی است. این حمل کنندگان خدمات کشتیرانی را بدون نیاز به داشتن کشتی ملکی به افراد ارایه داده و از این طریق فرآیند حمل کالا را انجام می دهند. در این مدل حمل کننده، قسمتی از فضای كشتی را از یک خط کشتیرانی خریداری کرده و سپس به عنوان حمل کننده اقدام به ارائه خدمات می کنند. حمل کنندگان بدون کشتی، بارنامه مجزایی را از سوی شرکت خود برای مشتریان صادر می کنند.

حمل کننده خصوصی (Private carrier)

یکی دیگر از انواع حمل کنندگان، حمل کننده خصوصی است. این حمل کنندگان با مشتری خود قرارداد خاصی را به ثبت رسانده و به واسطه این قرارداد ممکن است حمل کننده از خود برخی از مسئولیت ها را مبرا سازد.

اگر بخواهیم مثالی در این زمینه را به شما ارائه دهیم باید گفت که به عنوان مثال اگر شخصی که کشتی خود را به شخصی اجاره بدهد و در قرارداد نیز خود را از برخی مسئولیت ها مبرا سازد، از آن به عنوان حمل کننده خصوصی یاد می شود.فرستنده کالا (shipper)

یکی دیگر از اصطلاحات رایج دریانوردی فرستنده کالا است. فرستنده کالا به شخصی می گویند که کالا را برای خود و یا از جانب شخص دیگری برای حمل دریایی، ارسال می کند.

فورواردر یا بارفرابر (Freight forwarder)

بارفرابر یا فورواردر که جز اصطلاحات رایج دریانوردی در واقع یک واسطه در زنجیره خطوط حمل و نقل به حساب می آید که ترتیب حمل کالا را بر عهده می گیرد. خدمات بارفرابران، متنوع بوده و می تواند شامل موارد زیر شود:

  • ارایه مشاوره، در رابطه با مسیر و روش حمل
  • رزرو فضا، در کشتی حمل کننده
  • پرداخت کرایه حمل
  • تهیه اسناد گمرکی
  • ترخیص کالا
  • بسته بندی
  • انبار داری
  • بیمه ترانزیت
  • حمل کالا
  • دسته بندی و باربندی کانتینر

گیرنده کالا(Consignee)

گیرنده کالا شخصی است که کالا برای او ارسال شده و به مقصد می رسد. گیرنده کالا، می تواند خریدار، کارگزار، یا نماینده خریدار باشد.

دریافت کننده(Receiver)

در صنعت دریانوردی به شخصی که در بندر کالا را از حمل کننده دریایی، تحویل می گیرد، دریافت کننده نامیده می شود. در این بین برخی از صاحبان کالا، این کار را  خودشان بر عهده گرفته و از سوی دیگر برخی از افراد یک بارفرابر را برای این کار در نظر می گیرند.

Notify party

این عبارت یکی از اصطلاحات رایج دریانوردی است که در قالب بارنامه های دریایی می توانید آن را مشاهده کنید. این اصطلاح در مورد کسی است که باید توسط حمل كننده دریایی، از زمان ورود کشتی، مطلع شده تا ترتیب دریافت کالا را در نظر بگیرد. این شخص، می تواند گیرنده یا دریافت کننده کالا باشد.

ICD

درواقع ICD یک ترمینال کانتینری درون سرزمینی به حساب می آید که به غیر از اسکله و دریا، تمام امکانات یک ترمینال بندری را داشته و شامل گمرک، محوطه کانتینری و مکانی برای باربندی کانتینرها به حساب می آید.LCL

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی، LCL است که به کانتینری گفته می شود، که کالاهای چند صاحب کالا در آن جمع شده است. که اصطلاحا به آن گروپاژ و یا خرده بار نیز گفته میشود.

FCL

به کانتینری FCL  می گویند که فقط حاوی کالای یک صاحب کالا است. که اصطلاحا به آن فول کانتینر نیز گفته میشود.

CFS

یکی از مهمترین اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی CFS است. این اصطلاح به مکانی می گویند که در بندر کانتینری، در آن کالاهای عمومی، درون کانتینری و باربندی در آن تخلیه می شود. به طور طبیعی، در CFS امکانات انبارداری و جابه­جایی کالاهای عمومی نیز وجود دارد.

IMS

یکی دیگر از اصطلاحات رایج دریانوردی که ممکن است با آن مواجه شوید IMS است که به سیستم های مدیریت اطلاعات گفته می شود. این سیستم ها برای مدیریت اطلاعات دریانوردی مورد استفاده قرار می گیرد و نقش مهمی در مدیریت سیستم ایفا می کنند.

جهت دریافت مشاوره و قیمت حمل با همکاران ما در شرکت حمل و نقل بین المللی راه گشاکالا تماس بگیرید.

همراه و واتساپ: 09155139662- 09129439638 - 09383824263

دفتر: 77-38768176-051