پته گمرکی یکی از عناوین پرکاربرد در ترخیص کالا از گمرک به حساب می‌آید تشریفات گمرکی اموری است که نظام حاکم بر ورود و خروج کالاها از یک کشور به کشورهای دیگر را قاعده مند می‌کند. پته گمرکی نیز به نوعی در زمره تشریفات گمرکی قرار می‌گیرد، اما با قوانین مربوط به ترخیص کالاهای تجاری متفاوت بوده و می‌توان آن را یک پله پایین‌تر از قوانین حاکم بر ترخیص کالاهای تجاری برشمرد.

پته گمرکی به چه معناست؟

نمی‌توان انتظار داشت کالاهای مسافرتی یا کالاهایی که ارزش آن‌ها در مقایسه با بارهای کلان تجاری بسیار کمتر است یک پروسه طولانی را در گمرک سپری کنند. در این شرایط است که قوانین مربوط به پته گمرکی به کمک شما می‌آید و با سرعت بسیاری زیادی، کالای شما را از گمرک ترخیص می‌کند.

در قانون، کالاهای ذیل بدون نیاز به کارت بازرگانی و تشریفات طولانی مدت امور گمرکی می‌توانند نامه ترخیص دریافت کنند:

  • کالاهای وارداتی با ارزش کمتر از ۱۰۰۰ دلار برای اشخاص عادی
  • کالاهای وارداتی تا سقف ۲۰۰۰ دلار برای شرکت های تجاری
  • برای ورود قطعات یدکی خودرو تا سقف ۲۰۰۰۰ دلار به شرط دستور از جانب معاون فنی

در این شرایط معاون فنی گمرک می‌تواند برای کالاهایی با ارزش نازل و بدون نیاز به مجوزات خاص، دستور ترخیص از گمرک را صادر کند. به همین علت است که گفته می‌شود ترخیص کالا با پته گمرکی، یکی از سریع‌ترین روش های ترخیص کالا از گمرک است. چرا که بعد از اخذ قبض انبار و انجام اقدامات لازم برای صدور پته، می‌توان تنها ظرف چند ساعت، کالا را از گمرک ترخیص نمود.پته گمرکی برای چه کالاهایی صادر می‌شود؟

برای هرکدام از موارد ذیل علاوه بر عدم ارائه کارت بازرگانی، می‌توان با صدور پته گمرکی، نامه ترخیص کالا را دریافت نمود:

  • کالاهایی که جنبه تجاری ندارند و به عنوان مواد تولیدی در واحدهای مختلف استفاده می‌شوند.
  • کالاهای وارداتی برای موسسات تحقیقاتی که به افزایش علم و دانش در جامعه کمک می‌کند.
  • تمام کالاهایی که توسط مسافران بین المللی جابجا می‌شوند به این شرط که کالای مربوطه از سقف مجاز برای کالاهای مسافرتی تجاوز نکند.
  • کالاهایی که در هر صورت عنوان تجاری ندارند.

نکته: برای کالاهای فوق صرفا نیاز به پرداخت حق ورود است.

نحوه ثبت پته گمرکی

تا چند سال گذشته، ثبت پته گمرکی به صورت کاملا دستی صورت می‌گرفت، اما با افزایش تخلفات مربوط به این حوزه بخصوص در بخش حمل و نقل هوایی، ثبت پته های گمرکی دیگر به صورت دستی امکان پذیر نیست و حتما باید به صورت الکترونیکی انجام شود.

امروزه معاونین فنی گمرک در این زمینه سخت گیری های بسیاری زیادی را اعمال می‌کنند، اما در هر صورت اگر کالاهای شما در زمره کالاهای مذکور در این مقاله است می‌توانید مطمئن باشید که پته گمرکی را دریافت خواهید کرد.

تفاوت پته گمرکی و برگه سبز

برگه سبز به پروانه یا مجوز ورود کالای تجاری به ایران اختصاص دارد اما پته گمرکی در خصوص کالاهای غیرتجاری بکار می‌رود. تفاوت اصلی این دو برگه به سرعت ترخیص کالا و تشریفاتی بازمی‌گردد که در خصوص ترخیص بار از گمرک صورت می‌گیرد. باکس ۴۹برگه سبز نیز دارای یک موضوع مهم برای تاجران است چرا که در محاسبه حقوق و عوارض گمرکی، شامل کلیه تخفیفات بخشودگی، معافیت می‌باشد.

برای دریافت مشاوره و آگاهی بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی راهگشاکالا تماس بگیرید.

همراه و واتساپ: 09155139662-09129439638

دفتر: 77-38768176-051