حمل و نقل ریلی بین المللی چیست؟

حمل ریلی کالا بین المللی به معنی منتقل کردن کالا بین دو کشور می ‌باشد. شرکت ‌ها موظف هستند محموله هایی که باید از طریق سیستم حمل و نقل ریلی منتقل شوند را با نهایت دقت به مقصد برسانند. این دقت شامل عدم آسیب به کالاها و یا عدم نابودی آن ها می ‌شود. عوامل بسیار زیادی هستند که بر روی تصمیم شرکت‌ های ترخیص ریلی کالا موثر هستند که برای مثال می‌توان به نوع کالا، مسافت کشور مورد نظر و نیاز تجاری اشاره کرد. شرکت‌ های ترخیص ریلی گمرک در درجه اول باید تمام بخش‌‌ های مختلف پروژه خود را در نظر داشته باشند. این شرکت ‌ها باید اطلاعات لازم را در خصوص موارد مختلفی مانند وزن، اندازه و نوع کالا به دست بیاورند.

برای مثال زمانی که قصد دارید مواد غذایی را به کشور دیگری صادر کنید، باید کوتاه‌ ترین راه و سریع ‌ترین وسیله حمل و نقل را انتخاب کنید؛ اما اگر قصد دارید میزان بار زیادی را از کشوری به کشور دیگر منتقل کنید، بهتر است از روش حمل و نقل ریلی استفاده کنید. برای استفاده از روش ترخیص ریلی کالا‌ باید به مواردی مانند قوانین کشور مقصد، خطر حمل و نقل و میزان ارزش کالا نیز توجه ویژه‌ ای داشت. اگر شما قصد دارید از روش ترخیص ریلی گمرک استفاده کنید، باید به نکاتی مانند کیفیت، زمان، تعرفه و سایر شرایط شرکت مربوطه توجه داشته باشید. عدم توجه به چنین نکاتی شما را با مشکل و ضرر مالی مواجه خواهد کرد.

تعریف ترخیص ریلی کالا در گمرک

یکی از بهترین راه های حمل و نقل بین المللی حمل بار به وسیله قطار است. با افزایش احداث مرزهای ریلی، واردات کالا و ترخیص ریلی گمرک بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. امنیت زیاد در حمل بارهایی که از حجم بالایی برخوردارند باعث شده حمل و نقل ریلی جایگزین حمل و نقل به وسیله خودرو یا کامیون سنگین باشد. حمل بار ریلی علاوه بر میزان امنیت بالا به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت و کمک به محیط زیست با کاهش آلودگی هوا، برای حمل کالاها در مسافت های طولانی بهتر است. از طرف دیگر با حمل ریلی کالا، کالای بیشتری نسب به ترابری جاده‌ ای حمل می شود. بنابراین صرفه جویی در مصرف انرژی و پخش وزن بار در مسافت زیاد از جاده، ترخیص ریلی کالا را یک روش مقرون به صرفه ساخته است.

چه عواملی بر ترخیص ریلی تاثیر گذارند؟

مواردی بر ترخیص ریلی کالا تاثیرگذار هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • وزن و اندازه کالا و به طور کلی ابعاد بار بر ترخیص ریلی کالا تاثیرگذار است.
  • ترخیص ریلی گمرک برای مسافت های طولانی و انتقال بار سنگین، مقرون به صرفه تر است.
  • در حمل و نقل ریلی، فاصله مقصد تحویل بار و هزینه ای که صرف انتقال به مقصد می شود اهمیت دارد.
  • خصوصیات کالا از نظر قابل اشتغال بودن، شکننده بودن، سمی بودن و غیره محاسبه و بررسی می شود.

مزایای حمل و نقل ریلی چیست؟

حمل بار ریلی از بهترین روش های حمل و نقل بوده و بسیاری از کشورها به دلیل مزایای زیادی که این روش دارد از آن استفاده می‌کنند. از مزایای روش ترخیص ریلی کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* ایمنی بالا نسبت به دیگر روش های حمل و نقل

طبق آمار به دست آمده در طول یک دهه اخیر، ترخیص ریلی کالا کمترین تلفات را به همراه داشته است؛ به گونه‌ای که این رقم چندین برابر کمتر از سیستم حمل و نقل جاده ‌ای بوده است. این امر نشان از امنیت فوق‌ العاده حمل و نقل ریلی دارد.

* کاهش مصرف انرژی

یکی از مهمترین مزایای ترخیص ریلی کالا، کاهش مصرف انرژی و در نتیجه حفظ سلامت محیط زیست می ‌باشد. تا مدتی سوخت مورد استفاده در قطارها، سیستم بخار بود که بعدها به ذغال‌ سنگ تغییر پیدا کرد. اما امروزه از لوکوموتیوهایی استفاده می شود که انرژی شیمیایی حاصل از ترکیب سوخت و اکسیژن هوا را به انرژی حرارتی تبدیل می کنند.

* راحتی و آسایش مسافران

بسیاری از افراد به دنبال راحت ‌ترین سیستم‌ های حمل و نقل می‌گردند. حمل و نقل ریلی به دلیل اینکه قطارها با یک سرعت نسبی و متعادل حرکت می‌ کنند، جزو راحت‌ ترین گزینه‌ های حمل و نقل می‌ باشد.

* عدم توقف در طول مسیر

یکی از بهترین مزایای ترخیص ریلی گمرک عدم توقف قطار در طول مسیر است. حمل کالا با سایر وسایل نقلیه جاده‌ ای، علاوه‌ بر دغدغه تصادف، دغدغه ترافیک و اتلاف زمان را در پی دارد. اما در حمل و نقل ریلی، قطارها حتی در مواقعی از ابتدا تا انتهای مسیر توقفی نداشته و به طور مداوم به مسیر خود ادامه می ‌دهند.

* مقرون‌ به ‌صرفه بودن

سیستم حمل و نقل ریلی از قیمت مناسبی برخوردار است؛ به طوری که افراد با هر کسب و کاری می‌توانند از آن استفاده کنند. معمولا به دلیل هزینه بالای حمل و نقل هوایی، تنها بیزنس های پردرآمد می‌توانند از آن بهره‌ مند شوند. درحالی که ترخیص ریلی گمرک مقرون ‌به ‌صرفه‌ ترین خدمات را ارائه می‌دهد.

* کاهش هزینه ‌های ترانزیت

از مزایای دیگر حمل و نقل ریلی می‌توان به‌ کاهش هزینه حمل و نقل بار اشاره کرد. ترخیص ریلی کالا پس از سیستم حمل بار زمینی دومین روشی است که انسان برای جابجایی محصولات خود از آن استفاده می کند. حمل بار از طریق کشتی و هواپیما هزینه زیادی را در برخواهد داشت که سیستم حمل و نقل ریلی این هزینه‌ ها را به طور قابل توجه ای کاهش داده است

* حمل کالاهای خطرناک

 یکی از روش‌های ایده‌ آل و به ‌صرفه برای حمل کالاهای خطرناک نظیر سوخت ‌های فسیلی، مواد اشتعال ‌زا و غیره استفاده از روش ترخیص ریلی کالا است؛ بسیاری از کالاهای خطرناک را می‌ توان از این طریق حمل کرد.

* واگن ‌های اختصاصی حمل کالا

از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی می توان به وجود واگن‌ های اختصاصی حمل بار اشاره کرد. این واگن ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها مخصوص حمل یک نوع بار می ‌باشند. واگن های اختصاصی حمل کالا شامل واگن های مسطح، واگن‌ های مخزن و واگن ‌های یخچالی می باشد.

* کاهش نیاز به ساخت اتوبان و بزرگراه

حمل و نقل ریلی نیاز افراد را به استفاده از وسایل نقلیه جاده ‌ای کاهش داده و باعث عدم ساخت بزرگراه‌ های متعدد می‌ شود.

* امکان ترانزیت کالا بین کشورهای همسایه

افزایش خطوط ریلی بین کشورهای مختلف می‌ تواند میزان ترانزیت کالا بین کشورها را به طور قابل ملاحظه‌‌ای افزایش دهد. بسیاری از کشورهای اروپایی برای ترانزیت کالا بین خود از ترخیص ریلی کالا استفاده می‌کنند که هزینه‌ های ترانزیت را به طور چشمگیری کاهش می دهد. استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی، علاوه ‌بر کاهش هزینه‌ های ترانزیت به حفظ سلامت محیط زیست نیز کمک می کند.

* امنیت بالا

آمارها نشان می دهد که حمل ریلی کالا از ایمنی بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای برخوردار است. بنابراین در این روش کالاها در خطر کمتری قرار دارند.

محاسبه هزینه های حمل و نقل ریلی

هزینه حمل ریلی کالا به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ ها می ‌پردازیم.

- اندازه بار که شامل ابعاد و وزن کالا است یکی از عوامل مهم در محاسبه هزینه حمل بار ریلی محسوب می شود. هرچه ابعاد و وزن کالا بیشتر باشد هزینه حمل آن نیز بیشتر می ‌شود.

- هرچه محل تحویل کالا به راه آهن نزدیک ‌تر باشد هزینه حمل کمتر می ‌شود؛ در صورتی که محل تحویل کالا مکانی بسیار دورتر از راه آهن باشد هزینه آن فاصله بیشتر، بر دیگر هزینه‌ های حمل و نقل اضافه می‌ شود.

- برای کالاهایی که باید از مرز عبور کنند، هزینه واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک، بر سایر هزینه‌ ها افزوده می شود.

- در محاسبه هزینه حمل و نقل ریلی کالا، نوع کالایی که می‌خواهید ارسال کنید بسیار اهمیت دارد. مثلا اگر کالای مورد نظر شکننده، قابل اشتعال یا سمی باشد، هزینه حمل آن افزایش می یابد.

- هزینه بیمه کالاهای با ارزش، بیشتر از کالاهایی با قیمت معمولی است. هرچه ارزش کالایی بیشتر باشد، هزینه بیمه نیز بیشتر می‌ شود.

- هزینه جابجایی کالا در مسافت ‌های طولانی توسط حمل و نقل ریلی، کمتر از سایر روش های حمل و نقل است.

اهمیت آشنایی با روند ترخیص کالا

یکی از مراحل بسیار مهم و حساس در روند تجارت بین المللی مرحله ترخیص محموله تجاری از گمرک می باشد. فرایند ترخیص محموله های تجاری از گمرک به دلیل مدارک گوناگونی که توسط تاجران باید تهیه شود به روندی پیچیده و سخت تبدیل شده است؛ زیرا هر کدام از این مدارک باید از ارگان های مختلفی تهیه شود و نیاز به زمانی مشخص دارد و شرایطی خاص دارد، از این رو لازم است تاجران به صورت دقیق با توجه به نوع محموله تجاری که قصد واردات آن را دارند از زمان فرایند ترخیص کالا و شرایط آن اطلاع پیدا نمایند تا بتوانند زمان  و برنامه ریزی دقیق را در روند واردات خود اجرا نمایند تا به طور مثال به علت طولانی شدن روند ترخیص کالا از گمرک مجبور به پرداخت هزینه دموراژ نشوند.

تاجران برای اطلاع پیدا کردن و آشنایی با روند ترخیص کالا می توانند به مشاوران ما در شرکت راه گشاکالا مراجعه نمایند و برای پیش برد تجارت خود در این زمینه بر اساس زمان تعیین شده می توانند روند ترخیص محموله های تجاری خود از گمرک را به ترخیص کاران شرکت راه گشاکالا واگذار نمایند.

نحوه ثبت سفارش کالا

روند ترخیص محموله های تجاری از گمرک به چندین مرحله تقسیم می شود که یکی از این مراحل شامل مرحله ثبت سفارش کالا می باشد. روند ثبت سفارش کالا به این صورت است که صاحبان کالا و نمایندگان حقوقی آن ها برای انجام این مرحله ابتدا باید به سامانه جامع امور گمرک مراجعه نمایند. پس از ورود به این سامانه ابتدا باید فرایند ثبت نام در سامانه انجام شود، سپس گواهی امضای الکترونیکی که به آن توکن نیز گفته می شود دریافت شود.

در مرحله بعدی صاحب کالا یا نماینده آن باید اطلاعات مربوط به فروشنده محموله را در سامانه وارد کند و سپس برای هر نوع از کالاهایی وارداتی یک شناسه وارد سامانه شود که آن را باید از قبل با توجه به نوع کالا از ارگان مربوطه تهیه کرد.

مرحله بعدی مربوط به تعهدات مورد نیاز می باشد؛ زیرا تاجران باید برای واردات بعضی از کالاها یک سری تعهدات محضری را به ثبت برسانند. پس از طی کردن این مراحل اکنون باید اطلاعات اصلی مربوط به محموله تجاری وارداتی، اطلاعات گمرکی، اطلاعات مربوط به حمل و نقل، اطلاعات مالی و بانکی محموله و.. در سامانه ثبت شود. پس از انجام این مراحل و تایید شدن اطلاعات در صورت نبود مشکل شماره ثبت سفارش کالا برای صاحب کالا ارسال خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی راهگشاکالا تماس بگیرید.

همراه و واتساپ: 09155139662- 09129439638- 09383824263

دفتر: 77-38768176-051