هزینه انبارداری در گمرک که به عنوان تعرفه انبارداری شناخته می‌شود به چه صورت محاسبه می گردد؟

در انبار گمرکی زمینی، کالاهای وارداتی به کشور با توجه به تاریخ قبض انبار و بارنامه آنها ۱۰ روز از پرداخت تعرفه انبارداری معاف می‌باشند. انبار گمرکی هوایی در هر حالتی که باشد، تنها ۲ روز معاف از پرداخت تعرفه انبارداری خواهید بود. کانتینرهای ترانشیپی که در بندر امام خمینی تخلیه یا بارگیری می‌شوند، به مدت ۲۰ روز از پرداخت تعرفه انبارداری معاف هستند.

کانتینرهای صادراتی به مدت ۱۰ روز از تعرفه انبارداری و هزینه های انبارداری در گمرک معاف هستند، البته لازم به ذکر است اگر از این تاریخ بیشتر شود، از روز اول تخلیه تا آخرین روز توقف تعرفه انبارداری برای این کالا محاسبه خواهد شد. تعرفه انبارداری کالاهای خطرناک سه برابر تعرفه انبارداری در حالت عادی است. همچنین هزینه انبارداری گمرک به تعداد روزها بستگی دارد و به صورت پله‌ای و مرحله‌ای محاسبه نخواهد شد.

انبار گمرک چیست؟

انبار محلی جهت نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی می‌باشد، که این کالاها تا زمان انجام تشریفات گمرکی و ترخیص در انبار نگهداری می‌شوند. در واقع انبار گمرک هم به صورت سقف دار و هم به صورت یخچال دار جهت نگهداری کالاهایی که نیازمند مکان سرد هستند وجود دارند و همچنین انبار گمرکی می‌تواند به شکل بی سقف و به صورت کانتینری برای نگهداری از کالاها استفاده شود که هر کدام از این انبارهای گمرکی تعرفه انبارداری خاص خود را دارند.

به طور کلی می‌توان گفت نگهداری کالا در انبار گمرکی طبق قانون ۳ماه تعیین گشته است. مگر اینکه کالای مربوطه در قسمت فاسد شدنی ها و یا کالاهای خطرناک و آتش گیر قرار بگیرد. همچنین لازم به ذکر است این مدت زمان می‌تواند بر اساس تقاضای صاحب کالا و یا شرکت حمل و نقل بین المللی تا دو ماه دیگر نیز تمدید شود. اگر طی این مدت کالا انجام تشریفات گمرکی خود را آغاز نکند مشمول قانون متروکه خواهد شد. این مدت زمان که به نام زمان توقف شناخته می‌شود، بلافاصله بعد از زمان ورود کالا به گمرک محاسبه می‌شود.

هزینه انبارداری در گمرک به چه عواملی بستگی دارد؟

نگهداری و ذخیره کالا و مواد اولیه در انبار متحمل هزینه هایی به عنوان هزینه انبارداری در گمرک تعرفه انبارداری برای سازمان مربوطه خواهد شد که این هزینه ها از چند بخش تشکیل شده است که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

هزینه های مربوط به قیمت کالا:

به مجموعه مخارجی که جهت خرید کالا به فروشنده پرداخت می‌شود و همچنین مواردی مانند هزینه های حمل، بازرسی کالا در گمرک، دریافت مجوز و… به عنوان هزینه قیمت کالا شناخته می‌شود و تا زمانی که تخفیف کلی برای کالا مطرح نباشد مقدار سفارش کالا در قیمت آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

هزینه بهره سرمایه:

نگهداری کالاها و مواد اولیه در گمرک نیازمند سرمایه و هزینه بالایی است. تعرفه انبارداری در گمرک به عهده سازمان مربوطه می‌باشد. لازم به ذکر است که در پروسه انبارداری تا زمانی که کالا در انبار قرار دارد مشکلی را برای سازمان به بار نخواهد آورد، اما در صورتی که نگهداری کالا در انبار گمرکی طولانی شود ممکن است هزینه های بسیاری را برای سازمان مربوطه به وجود آورد.

هزینه نگهداری کالا:

هزینه انبارداری در گمرک به هزینه های گفته می‌شود که گمرک در برابر نگهداری کالا از سازمان های مربوطه دریافت می‌کند و این هزینه‌ها به هزینه های اجاره انبار، هزینه حمل و نقل کالا و .. اختصاص می‌یابد.

شرایط انبارداری کالا در گمرک

انبار گمرکی شرایط خاص و ویژه ای را جهت نگهداری کالا در نظر می‌گیرد. که یکی از این شرایط مدت زمان مجاز جهت نگهداری کالا است که این مدت زمان از تاریخ تحویل کالا سه ماه است اما این مدت زمان با توجه به تقاضای صاحب کالا یا به علل موجه با تشخیص گمرک با پرداخت کامل هزینه انبارداری در گمرک قابل تمدید است. لازم به ذکر است که شرایط انبار گمرکی برای کالاهای فاسد شدنی نیز متفاوت است و اگر کالا در زمره کالاهای فاسد شدنی قرار بگیرد، با مسئولیت صاحب کالا در گمرک باید به انبارهای مناسب مواد فاسد شدنی منتقل شود؛ در غیر اینصورت مرجع تحویل در این مورد هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

مدت مجاز انبارداری در گمرک

مدت مجاز نگهداری کالا در انبار چهار ماه خواهد بود و در صورتی که در این مدت ذکر شده کالا انجام تشریفات قطعی گمرک و وظایفی که بر عهده آن است را انجام ندهد کالا متروکه محسوب می‌شود و به انبار متروکه منتقل میشود. همچنین لازم به ذکر است مدت مجاز نگهداری کالا در انبار گمرکی سه ماه است که در صورت تقاضای کتبی صاحب کالا و با پرداخت هزینه های انبارداری در گمرک می‌تواند این مدت زمان تا حداکثر دو ماه تمدید شود.

هزینه انبارداری گمرک بر چه اساسی محاسبه می شود؟

کارشناسان گمرک برای محاسبه هزینه انبارداری گمرک عوامل مختلفی را در نظر می گیرند که از جمله این عوامل می توان به مواردی چون حجم محموله، وزن محموله، نوع انبار، تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری محموله در انبار و غیرهاشاره نمود.

چه شرایطی برای نگهداری کالا در انبار گمرک درنظر گرفته می شود؟

برای این که شرایط نگه داری از محموله تجاری در انبار گمرک مهیا باشد و آسیبی به محموله تجاری وارد نشود تاجر باید تمامی شرایط لازم را به گمرک اطلاع دهد و در صورتی که انبار گنرک مجهز به امکانات لازم نبود، محموله تجاری به انباری مجهز منتقل شود.

انبارهای گمرک به چند دسته تقسیم می شوند؟

معیار های گوناگونی برای تقسیم بندی انبارهای گمرک وجود دارد که بر اساس یکی از این تقسیم بندی ها انبارهای گمرک به دو دسته انبارهای معمولی و انبار کالاهای فاسد شدنی تقسیم می شوند.

چه زمانی تاجران باید هزینه دموراژ را پرداخت نمایند؟

زمانی که تاجران برای جابه جایی محموله تجاری خود از کانتینر استفاده نمایند اما کانتینرهای اجاره شده را دیرتر از زمان تعیین شده به شرکت حمل و نقل بازگردانند، موظف به پرداخت هزینه دموراژ خواهند بود.

تذکرات مهم در انباردارى

1- هزينه انباردارى به مآخذ روز تعلق دريافت مى‌شود، و به‌صورت مرحله‌اى (به اصطلاح پله‌ای) محاسبه نخواهد شد. بعنوان مثال اگر به مدت ۴۸روز (بعد از کسر معافيت) در انبار گمرکى متوقف باشد کالا از ابتدا تنى ۱۳۰ ريال هزينه انباردارى خواهد پرداخت.

2- به کالائى که در محوطه‌هاى سرپوشيده موسوم به (هانگار) نگهدارى مى‌شود، به ميزان هفتاد و پنج درصد (۷۵%) مآخذ فوق انباردارى تعلق مى‌گيرد.

3- به کالاهائى که در محوطه باز نگهدارى مى‌شود، شصت درصد (۶۰%) نرخ‌هاى فوق انباردارى تعلق مى‌گيرد.

4- کالاهاى وارده به فرودگاه‌هاى کشور براى ايامى که مشمول پرداخت هزينه انباردارى مى‌باشد و در انبار گمرکات فرودگاه نگهدارى مى‌شود، علاوه بر، ماخذ فوق به ازاء هر تن در روز ۱۲۰۰ ريال اضافه دريافت مى‌گردد.

5- مدت‌هاى مذکور در جداول فوق بعد از احتساب معافيت‌هاى قانونى (۱۵ روز يا ۱۰ روز براى گمرکات زمينى و ۲ روز براى گمرکات هوائی) منظور مى‌گردد.

6- نرخ انباردارى کالاهاى آتش‌زا و انفجارى علاوه بر مآخذ فوق به ازاء هر تن ۱۲۰۰ ريال اضافه دريافت مى‌گردد.

7- نرخ انباردارى کالاهاى مسافرى در انبارهاى هوائى کشور به ازاء حداکثر ۳۰ کيلوگرم بار مسافرى براى مدت دو هفته در انبار معادل ۱۷۰۰ريال و نسبت به مازاد اين مدت به ازاء هر هفته و هر کيلو ۱۹۰ ريال است.

8- چنانچه بار مسافر از ۳۰ کيلوگرم تجاوز نمايد براى هر ۱۰ کيلوگرم ۲۰% به مبالغ بند (۷) اضافه خواهد شد.

فرمول محاسبه انباردارى

- کالا در انبار نگهدارى مى‌شود

هزينه انبارداری= مدت x نرخ انباردارى x وزن ناخالص

- کالا در محوطه سر پوشيده است

هزينه انباردارى = 0/75 x [مدت x نرخ انباردارى x وزن ناخالص]

- کالا در محوطه باز است

هزينه انباردارى = 0/60 x [مدت x نرخ انباردارى x وزن ناخالص]

برای آگاهی بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی راهگشاکالا تماس بگیرید.

همراه و واتساپ: 09155139662- 09129439638- 09383824263

دفتر: 77-38768176-051