امروزه در صنعت حمل و نقل شاهد مفاهیم مختلفی هستیم و از جمله اینکه دموراژ چیست و به چه مفهومی گفته می شود؟

دموراژ چیست

اکثر مواقع در حمل و نقل کالا بایستی از کانتینر استفاده شود و پس از دریافت کالا به سرعت لازم است تا کانتینرها عودت شود. در واقع در چنین شرایطی دموراژ کانتینر شامل هزینه اضافی است که شما باید در ازاء تاخیر برای دریافت کالای خود و همچنین انجام فرآیند عودت کانتینر پرداخت کنید.

به منظور بررسی این مسئله که دموراژ چیست و معنای این کلمه چیست باید گفت که دموراژ زبان انگلیسی یعنی خسارت دیر کرد و در واقع بر اساس مفهومی که وجود دارد شاهد چه نام گذاری بر روی آن هستیم. هزینه دموراژ یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

انواع دموراژ

پس از آن که شما را با دموراژ آشنا کرده و این رابطه با این که دموراژ چیست صحبت کنیم باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که امروزه در صنعت حمل و نقل بین المللی شاهد انواع مختلفی از دموراژ هستیم. در راستای بررسی این مسئله بسیار مهم بیان گفت که اگر بخواهیم شما را با انواع دموراژ آشنا کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دموراژ کانتینر

یکی از انواع دموراژ که امروز شاهد آن هستیم، دموراژ کانتینر است. در راستا بررسی این مورد باید گفت که به هزینه دموراژ کانتینر گفته می شود که برای دیر کرد خودت کانتینرها لازم است تا آن را پرداخت کنید. در واقع وقتی صاحب بار یک یا چند کانتینر را به منظور حمل و نقل کالاهای خود اجاره می کند، لازم است تا پس از مدت زمان مشخص شده در قرارداد اقدام به عودت این کانتینرها کند.

در صورتیکه به هر دلیلی مدت زمان لازم برای عودت کانتینرها طی شود، اما فرد نتواند کانتینرها را عودت کند، لازم است تا جریمه ای به نام دموراژ را پرداخت کند.

دموراژ گمرکی

نوع دیگری از انواع دموراژ شامل دموراژ گمرکی میشود که در حقیقت هزینه ای است که به منظور معطلی کالا در گمرک لازم است تا پرداخت شود. در راستای بررسی و معرفی دموراژ گمرکی باید به این نکته اشاره کنیم که اگر صاحب بار نسبت به ترخیص کالاهای خود از انبار گمرک اقدام نکند و شاهد تاخیر در انجام این فرآیند باشیم لازم است تا هزینه ای برای این تأخیر پرداخت شود. به این هزینه دموراژ گمرکی می گویند.

دموراژ کشتی

در نهایت نوع دیگری از انواع دموراژ که به منظور بررسی این مفهوم در صنعت حمل و نقل بین المللی باید به آن توجه شود دموراژ کشتی است. به منظور بررسی این مسئله باید به این نکته اشاره کنیم که واژه دموراژ برای اولین بار به منظور تاخیر کشتی ها در گمرک مورد استفاده قرار گرفت، اما پس از این که صنعت حمل و نقل پیشرفت بسیار زیادی کرد و شاهد اضافه شدن کانتینرها در صنعت حمل و نقل بودیم، این واژه برای کانتینرهای مورد استفاده قرار گرفت.

در راستای بررسی دموراژ کشتی باید گفت هزینه ای که به منظور تاخیر در تخلیه کشتی در بندر گاه لازم است تا به عنوان جریمه پرداخت شود، دموراژ کشتی می گویند. این هزینه را باید صاحب بار و به عنوان جریمه خود پرداخت کند.

علت به وجود آمدن دموراژ

پس از آن که بیان کردیم دموراژ چیست باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که امروزه دموراژ ها به دلایل مختلفی رخ می دهند. اگر بخواهیم شما را با این دلایل آشنا کرده و در مورد مهم ترین علل ایجاد دموراژ صحبت کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم اطلاع کافی در رابطه با ورود و تاریخ حمل بار

یکی از مهم ترین دلایلی که امروزه باعث به وجود آمدن دموراژ می شود، این است که فردی که باید اقدام به تخلیه کالا از گمرک کند، از زمان دقیق و تاریخ حمل بار بی اطلاع بوده و به همین دلیل نمی تواند در زمان مشخص شده و به موقع اقدام به ترخیص و تحویل کالا کند. در چنین شرایطی شاهد به وجود آمدن دموراژ هستیم.

  • عدم دریافت به موقع اسناد

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به منظور ترخیص کالا از گمرک لازم است تا اسناد مربوط به حمل بار را به گمرک ارائه کرده و پس از انجام این کار قادر خواهید بود تا اقدام به ترخیص کالاهای خود کنید.

موضوع مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر به منظور ترخیص کالا اسناد مربوطه را به گمرک ارائه ندهید، گمرک اجازه تحویل گرفتن کالاها را به شما نخواهد داد. این مسئله باعث می شود تا در شرایطی که فرد اسناد مربوطه را در زمان به موقع دریافت نکرده و آن را به گمرک ارائه ندهد، با مشکل دموراژ مواجه شود و لازم باشد تا اقدام به پرداخت جریمه برای این دیر کرد کند.

  • مشکلات مالی برای ترخیص کالا

یکی دیگر از دلایلی که امروزه باعث به وجود آمدن دموراژ برای تجار می شود، بحث مشکلات مالی است. در واقع اگر فردی که قصد ترخیص کالا را دارد، بودجه لازم برای تخلیه به موقع کانتینرها نداشته باشد و یا به هر دلیلی نتواند در زمان مشخص شده اقدام به تخلیه بار از کانتینرها کند، این مسئله باعث به وجود آمدن دموراژ خواهد شد. به همین دلیل لازم است تا حتماً مبلغی را برای فرایند تخلیه کالا در نظر گرفته تا پس از رسیدن کالا به مقصد با مشکل دموراژ مواجه نشوید و بتوانید سریعا بار خود را تخلیه و آن را تحویل بگیرید.

  • عدم تطابق بین محصول و سفارش

گاهی ممکن است به دلیل اشتباه در فرایند حمل و نقل شاهد عدم تطابق محصول رسیده به مقصد با سفارش انجام شده باشیم. در چنین شرایطی و در اکثر مواقع گیرنده اقدام به دریافت کالا نمی کند و همین مسئله باعث می شود تا شاهد به وجود آمدن دموراژ باشیم.

به همین دلیل است که در صنعت حمل و نقل لازم است تا به منظور انتقال کالا حتماً بررسی های مختلفی انجام شود و از تطابق سفارش و کالا اطمینان حاصل کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

  • بررسی کانتینرها از سوی مراجع مربوطه

گاهی ممکن است به دلایل مختلف مسئولین منطقه مقصد کانتینرها را بررسی کرده و به صورت کامل آن ها را مورد ارزیابی قرار دهند. در چنین شرایطی ممکن است به دلیل طولانی شدن فرآیند بازرسی کانتینرها و کالاها شاهد تاخیر در تخلیه آن ها باشیم. این مسئله باعث به وجود آمدن دموراژ خواهد شد.

  • اختلاف بین حمل کننده و گیرنده

از دیگر دلایل مرسوم که امروزه باعث به وجود آمدن دموراژ کانتینر ها می شود، بحث به وجود آمدن اختلاف بین حمل کننده و گیرنده است. در حقیقت به هر دلیلی که بین این دو طرف پیش بیاید خروجی نهایی این مسئله تاخیر در فرایند تخلیه کالا از گمرک است که نتیجه نهایی این مسئله ایجاد دموراژ برای فرد خواهد شد.

هزینه دموراژ

با توجه به قوانین هر کشور، هزینه دموراژ متغیر است و به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم تا اگر قصد دارید تا هزینه دموراژ را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید، حتماً اقدام به بررسی تعرفه دموراژ کانتینر ها در کشور مورد نظر خود کرده و جدیدترین تعرفه ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

انجام این کار به شما کمک می کند تا با دید جامع و کاملی نسبت به هزینه دموراژ بتوانید برنامه ریزی دقیقی برای این شرایط داشته باشید تا با مشکل دموراژ مواجه نشده و مجبور نباشید تا مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید.

برای آگاهی بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی راهگشاکالا تماس بگیرید.

همراه و واتساپ: 09155139662-09129439638

دفتر: 77-38768176-051